Eko braukšana

www.autoskola-presto.com - ekonomiska braukšanaŠobrīd, kad akcīzes nodokļa likmes palielināšana un izmaiņas naftas tirgū veicinājušas ievērojamu degvielas cenu kāpumu, lai ietaupītu līdzekļus, saudzētu apkārtējo vidi un stabilizētu automašīnas tehnisko stāvokli, ļoti nozīmīga ir ekonomiska braukšana. Piemēram, nobraucot 10 000 km, vieglā automašīna vidēji patērē 800 l degvielas, kas izmaksā aptuveni 680 EUR. Turpretim, ekonomiska braukšana degvielas patēriņu ļauj samazināt par 15% un tādējādi ietaupīt. Savukārt kravas automašīnas, “ekonomiskā režīmā” nobraucot tikpat daudz kilometru, var ietaupīt pat četras reizes lielāku naudas summu. Pašreizējā valsts ekonomiskajā situācijā arvien vairāk uzņēmumu spiesti domāt par savu tēriņu sabalansēšanu un līdzekļu efektīvu izlietojumu, ekonomiska braukšana un eko braukšana (ekoloģiska braukšana) ir viena no šādām iespējām. “Taupības režīms” attiecas ne tikai uz mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem. Ja iepriekš tā vairāk aktuāla bija tieši individuāliem vieglo automašīnu vadītājiem, tad tagad arvien vairāk uzņēmumu vadītāju jautā, ko un kā mēs varam darīt, lai samazinātu savus tēriņus degvielai un auto apkopei. Mainot braukšanas paradumus, ne tikai vieglo automašīnu, bet arī komerctransporta vadītāji var ievērojami samazināt degvielas patēriņu. Svarīgi ir izvērtēt notikumus uz ceļa un adekvāti reaģēt. Ekonomiska braukšana nozīmē to, ka ir jāizvēlas pareizi pārnesumi, jākontrolē motora apgriezieni, jāseko līdzi gaisa spiedienam riepās un jāievēro citas svarīgas nianses.

Ekonomiska braukšana nozīmē vairāku specifisku pasākumu kopumu. Pirmkārt, tā ir distances ievērošana. Ja autovadītājs ietur distanci no priekšā braucošās mašīnas, tas dod laiku paspēt izvērtēt situāciju un paredzēt notikumu attīstību – sekojot līdzi savam braukšanas stilam, var ne tikai ietaupīt degvielu un izvairīties no stresa, bet arī paaugstināt drošības līmeni uz ceļa. Otrkārt, ekonomiska braukšana ir atbilstoša pārnesumu izvēle un motora apgriezieni Svarīga nozīme degvielas ekonomijā ir pareizai pārnesumu un motora apgriezienu izvēlei. Vismazākais degvielas patēriņš ir sasniedzams, izvēloties augstāko iespējamo pārnesumu pie minimāliem, bet stabiliem apgriezieniem. Svarīga sastāvdaļa ir arī maršruta plānošana – pareizi novērtējot situāciju uz ceļa, izvairoties no nevajadzīgiem manevriem un liekas bremzēšanas, vadītāji var būtiski samazināt degvielas patēriņu. Sastrēgumi ir lielākā “degvielas bende”, tāpēc svarīgi laikus izplānot braukšanas maršrutu, izvēloties nevis “taisnāko” ceļu, bet gan “brīvākās” ielas. Katra lieka apstāšanās un braukšanas sākšana nodrošina papildu degvielas patēriņu..

Kādēļ ir nozīmīga eko braukšana? Ja tiek piekopta ekoloģiska braukšana, ir iespējams samazināt degvielas patēriņu par 7%; samazināts degvielas patēriņš nozīmē tīrāku gaisu un samazinātu CO2 izmešu daudzumu; ir iespēja ietaupīt – tiek samazināts patērētais degvielas daudzums, kā arī mašīnas nenolietojums, kā arī ekoloģiska braukšana nodrošina, ka palielinās drošība uz ceļa. Ievērojot eko braukšanas pamatprincipus, ievērojami samazināsi degvielas patēriņu un samazināsi gaisa piesārņojumu un CO2 emisijas. Izmanto zemus motora apgriezienus pie augstiem pārnesumiem! Visekonomiskākais ātrums ir sasniedzams ar augstāko iespējamo pārnesumu un minimāliem, stabiliem motora apgriezieniem, t.i., braucot ar 5. pārnesumu. Izmantojot augstāko iespējamo pārnesumu pie mazāka ātruma nekā 100 vai 90 km/h, iespējams ietaupīt vismaz 2-3 degvielas litrus uz 100 km bez kaitējuma motoram. Uzsāc dinamisku braukšanu ekonomiskā režīmā! Braukšanu bez lieka degvielas patēriņa var uzsākt arī strauji. Gāzes pedāli var spiest no 2/3 līdz pat 3/4 no iespējamā. Degvielas patēriņš ievērojami palielinās tikai tad, ja motora apgriezienu skaits minūtē pārsniedz 2500. Pārnesumi nav jāpārslēdz bieži. Pietiekami efektīvu vilci var panākt, ieslēdzot piekto pārnesumu jau pie 50 km/h. Dzinēja dinamika būs pietiekama, lai netraucētu satiksmes plūsmai. Samazinot ātrumu, pārnesumi uz leju jāpārslēdz pēc iespējas vēlāk. Taču, ja pārslēgsiet pārnesumus pārāk vēlu, motors sāks “raustīties”. Paredzot situācijas uz ceļa, vadītājs izvairās no manevriem un liekas bremzēšanas. Ātruma uzņemšana pēc bremzēšanas ik reizi izraisa papildu degvielas patēriņu, līdz ar to tā vairs nav ekonomiska braukšana. Tā vietā, lai pirms krustojumiem vienmēr bremzētu ar motoru un apstātos, var laikus ieslēgt neitrālo pārnesumu, ļaut mašīnai ripot un tikai tad, ja nepieciešams, piebremzēt ar darba bremzi. Ieturot distanci no priekšā braucošās automašīnas, vadītājs var izvērtēt situāciju uz ceļa, paredzēt notikumu attīstību un iegūt vairāk laika reakcijai. Šāds „domājošs” braukšanas stils ievērojami uzlabo drošību uz ceļa un atbrīvo vadītāju no stresa. Papildus tam, ekonomiska braukšana un ekoloģiska braukšana ir draudzīga ne tikai maciņam, bet arī apkārtējai videi